מחול מודרני לילדות

לנוע ולרקוד – כבר מגיל צעיר

כולנו יודעים כמה התנועה והזזת הגוף חשובות. אלו, תורמות לא מעט לבריאות הגוף והנפש ועוזרות לשמור על תפקודן של מערכות הגוף השונות. ככל שמקדימים לעסוק בפעילות כלשהי, הדואגת להפעיל את הגוף, כך הסיכוי לסבול מבעיות שונות בהמשך, ובמיוחד בגילאים המבוגרים יותר, נמוך יותר וכמובן ההנאה הרבה הנלוות לכך מצדיקה את הבחירה ושילובו של הריקוד בחיי היום יום שלנו. בשיעורי מחול מודרני לילדות משתתפות ילדות בטווח גילאים רחב מאד והם מציעים יתרונות רבים.

מהו מחול מודרני

כאשר מדברים על מחול מודרני מתכוונים לצורת מחול מיוחדת, שהתפתחה עוד בתחילת המאה ה-20. מקורותיה של צורת מחול זו הם בארצות הברית והיא פותחה על ידי שתי רקדניות: איזדורה דנקן (Isadora Duncan) האמריקאית (שוודאי שמעתם עליה) ומרי ויגמן (Mary Wigman) הגרמנייה. כחלק ממרידתן בבלט הקלאסי ובחוקים הנלווים אליו, הן פיתחו סגנון מחול חופשי, זה הנותן מקום לביטוי אישי ויצירתי רב יותר. המחול המודרני, שלא כמו הבלט הקלאסי, נחשב למשוחרר, והוא משמש כמקום לביטוי רגשות ותחושות. טכניקת המחול המודרני מובילה לטווח התנסות רחב של תנועה, תוך שימת דגש על זרימה, שימוש בחלל וברצפה, שחרור והבעה אישית. מתחילת המאה ה – 20 התפתח המחול המודרני כהבעה אמתית של החיים העכשוויים. התנועה נעשית טבעית יותר ומלאת הבעה. כל מופע של מחול מודרני יכול להיות אחר ומפתיע ולספר סיפור במקצב ומוזיקה משתנה.

הדרמה שעוררה איזדורה דאנקן כאשר חלצה את נעלי הבלט לראשונה

בתחילת המאה הקודמת, איזדורה דאנקן הייתה הרקדנית הראשונה שחלצה את נעלי הבלט, חשפה את הקרסוליים ורקדה יחפה – הדבר בשעתו עורר מהומות רבות על כך שאישה מציגה את כפות הרגליים והקרסוליים חשופים לכל. כיום תלמידות, בשיעורי מחול מודרני לילדות, לנערות ולנשים – רוקדות יחפות. בנוסף, דאנקן דחתה את עקרונות התנועה של הבלט הקלאסי, שאותם ראתה כמלאכותיים וככובלים במיוחד את הגוף הנשי הרוקד. הלבוש של הרקדנית נטל חלק בכבילת גופה ודאנקן החליפה את המחוך הלוחץ בלבוש רפוי ופשוט בתכלית.

השפעות שונות

ישנן כיום בכל העולם, וכך גם בישראל, מסגרות לימוד בהן מתקיימים שיעורי מחול מודרני לילדות, שבחלקם מתאימים לגילאים הצעירים. הורים רבים בוחרים לשלוח את בנותיהן הצעירות (וגם את בניהם לעיתים) לשיעורי מחול על מנת לפתח את יכולת ההבעה העצמית שלהן ולשכלל את הקואורדינציה תוך כדי למידה של תנועות עכשוויות ושימוש נכון ומכוון במשקל הגוף ובכוח הכבידה. אין ספק שמדובר בהזדמנות נפלאה להכיר את הגוף, ללמוד לשלוט בו כהלכה, לחזק את השרירים, את השלד ובעיקר – ליהנות מההנאה הגדולה שמביא אתו הריקוד.

בהיותו מושפע מלא מעט מקורות להשראה, אפשר למצוא במחול המודרני סגנונות ריקוד רבים מאד, שסממניהם באים לידי ביטוי בכוריאוגרפיות רבות כגון: אפריקאי, אסיאתי, ספרדי, בוטו – יפני, ג'אז והיפ-הופ במקביל, הוא מושפע גם בלא מעט שינויים חברתיים ואירועים פוליטיים שונים, הן של השנים האחרונות והן של שנים עברו.

דילוג לתוכן